وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط عماد |

 

تقویت حافظه

در درجه اول از سؤال كردن و گفتن این كه «موضوعی را فراموش كرده اید» نترسید و خجالت نكشید. اگر نمی توانید مانند گذشته، چیزهایی را به یاد بیاورید، تقصیر شما نیست. بیایید به جای ناراحتی از این وضع، به راه هایی كه حافظه شما را تقویت می کند و یا مانع كم شدن حافظه می شود ، توجه كنید. در این جا ما به نمونه هایی از این راه ها اشاره می كنیم؛ البته خود شما هم ممكن است از راه های دیگر برای یادآوری بهتر مطالب استفاده كنید.

*چیزهایی را كه همیشه از آن استفاده می كنید مثل عینك یا كلید در یك جای مشخص بگذارید به عنوان مثال داخل یك كاسه بزرگ در اتاق نشیمن.

* هر روز به اخبار رادیو یا تلویزیون گوش دهید. سعی كنید هر روز یك مطلب جدید یاد بگیرید. كتاب یا روزنامه مطالعه كنید.

* در جمع دوستان یا خانواده، خاطرات گذشته را تعریف كنید. می توانید آلبوم عكس های قدیمی را برای یادآوری نام افراد و خاطرات گذشته نگاه كنید.

* خاطرات خود را بنویسید.

* بازی های فكری مثل شطرنج انجام دهید.

* با دوستانتان مشاعره كنید.

* جدول حل كنید.

* مطالبی را كه ممكن است فراموش كنید، یادداشت نمایید. برای این كار یك تقویم جیبی بردارید. تمام تاریخ های مهم مثل روز تولد نوه تان، سالگردها، روزی كه نوبت دكتر دارید، روز آخر مهلت پرداخت قبوض و ... را در آن بنویسید. در انتهای تقویم، شماره تلفن های اقوام و دوستان را بنویسید. این تقویم را همیشه، حتی موقع خارج شدن از منزل همراه داشته باشید.

* یك دفترچه یادداشت در كنار تلفن بگذارید. هر بار كه كسی تلفن می زند، اگر پیغامی دارد یا كاری از شما می خواهد، بلافاصله یادداشت كنید. این كار كمك می كند كه پیام های تلفنی را فراموش نكنید.

* هیچ گاه خودسرانه دارو مصرف نكنید. اما اگر دارویی توسط پزشك برای شما تجویز شده است، در مصرف درست و به موقع دارو دقت كنید. برای این كه زمان مصرف یادتان نرود، از جعبه تقسیم دارو استفاده کنید. این جعبه را می توانید از داروخانه محل تهیه کنید. هر روز صبح داروهایتان را داخل جعبه بیندازید. وقتی كه به جعبه نگاه كنید، یادتان می آید كدام دارو را نخورده اید. همیشه جعبه را در جایی بگذارید كه در معرض دید شما باشد ولی كودكان به آن دسترسی نداشته باشند.

* تغذیه مناسب برای حفظ قدرت حافظه لازم است. برای این كار قند، چربی و نمك كمی مصرف كنید، ولی مصرف میوه و سبزی های تازه را بیشتر كنید.

توجه:
در موارد زیر لازم است به پزشك مراجعه كنید

- اگر اسامی افراد را دائماً فراموش می كنید.

- اگر فكر می كنید حافظه تان روزبه روز كمتر می شود.

- اگر فراموش كردن كارها باعث شده است كه نتوانید به تنهایی كارهایتان را انجام دهید.

 

سودمندي هويج در تقويت حافظه سالمندان

مصرف هويج توانايي هاي ذهني را در سالمندي افزايش مي دهد.به گفته محققان، با مصرف هويج به صورت يك روز در ميان مي توان تحليل قواي ذهني سالمندان را به تاخير انداخت و حتي از بروز آن جلوگيري كرد. هويج حاوي ماده اي به نام كاروتن مي باشد كه در تقويت حافظه و هوش موثر است. به گفته پژوهشگران، بايد مصرف اين ماده در سنين پايين شروع شود تا آثار سودمند آن بر مغز آشكار گردد

 

1.     به گفته محققان: با مصرف هویج به صورت یك روز در میان می‌توان تحلیل قوای ذهنی سالمندان را به تاخیر انداخت و حتی از بروز آن جلوگیری كرد.

هویج حاوی ماده‌ای به نام كاروتن است كه در تقویت حافظه و هوش موثر است.

به گفته پژوهشگران: باید مصرف این ماده در سنین پایین شروع شود تا آثار سودمند آن بر مغز آشكار شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، پژوهشگران چینی در تحقیقات خود روی دو هزار فرد بزرگسال دریافتند بادام حاوی مواد انتی اکسیدان است که از مغز درمقابل نگرانی های مفرط و اسیب دیدن دی اِن اِی (DNA) محافظت می کند.

بادام از افراد در مقابل ابتلا به سرطان ، بیماریهای قلبی ، و ارتروز محافظت می کند.

یکی از خواص فوق العاده بادام تقویت قدرت حافظه بخاطر ویژگی انتی اکسیدانش است.

تن ماهی نیز حاوی مواد مشابهی زیادی است اما بادام این مواد را به صورت فشرده داراست.

متخصصان علوم تغذیه مصرف روزانه یک یا دو دانه بادام را توصیه می کنند.

بادام حافظه را تقویت می کند.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: